A leghasznosabb marketing fogalmak

  A marketing egy rendkívül gyorsan fejlődő, napról napra megújuló terület. Íme egy gyűjtemény, amelyben naprakészen, a legfontosabb és leghasznosabb fogalmakat tisztázzuk, hogy könnyebb legyen Neked is lépést tartani.

Adwords

Kattintás alapú hirdetések, amelyek azért olyan népszerűek, mert nem tűnnek hirdetéseknek. Akkor jelennek meg, amikor az adott személy keres valamit, ezáltal jókor, jó helyen nyújtanak megoldást. Adwords hirdetések esetében csak akkor kell hirdetési díjat fizetnünk, ha egy potenciális érdeklődő a hirdetésünkre kattint.

Analytics fiók

Az Analytics fiók egy profilkészlet. Az Analytics bizonyos beállításai az egész fiókra vonatkoznak, míg más beállításokat a profilok szintjén lehet beállítani.

AV – Ad View

Hirdetés megjelenésének száma

Banner

Online médiumokban alkalmazott, általában csíkszerű hirdetési felület, mely az oldal tetején, szélén, közepén vagy alján jelenik meg, de akár egy teljes oldalt is elfoglalhat. A bannerek jellemzően kombinálják a szöveget és a grafikai elemeket, rájuk kattintva pedig a hirdető fogadóoldalára kerülünk.

B2C

Business to Consumer – olyan értékesítései mód, amikor egy szervezet végfelhasználóknak, magánszemélyeknek értékesít.

Cél-URL

A webhelyhez tartozó oldal URL-címe, amelyet az emberek a hirdetésre kattintva érnek el.

CMS

Olyan tartalomkezelő rendszerek, amelyekkel szakirányú képzettség nélkül lehet a honlapot szerkeszteni, frissíteni.

Cookie

Egy olyan kisméretű információs fájl, mely a böngészőn keresztül települ a számítógépre. A cookie-k lényege az, hogy a látogatott oldalak szerverein keresztül a felhasználók beazonosíthatók legyenek. Magyar elnevezése: süti.

CPA – Cost Per Action

Olyan hirdetési modell, ahol a konverziók után fizetjük a hirdetési költséget, tehát nem megjelenés vagy kattintás után.

Crossell

Értékesítési technika, mely során az eladott termékhez más termékek megvételét ajánljuk.

CSR

A társadalmi felelősségvállalás, vagy vállalati felelősségvállalás (angolul Corporate Social Responsibility, röviden CSR) egy üzleti fogalom, ami szerint a vállalatok figyelembe veszik a társadalom érdekeit. Általában valamilyen anyagi jellegű támogatásban nyilvánul meg, mellyel a vállalkozás a közjót igyekszik szolgálni.

CSS

A CSS jelentése Cascading Style Sheets, azaz egymásba ágyazott stíluslapok. A HTML oldalaink megjelenését befolyásoló egyszerű nyelvről van szó, mely segítségével meghatározhatjuk, hogy hogyan (és hol) jelenjenek meg az egyes HTML elemek (paragrafusok, címsorok, stb.), többek között befolyásolhatjuk a színüket, méretüket, elhelyezkedésüket, margóikat, stb.

CTA – Call To Action

Az a felszólítás, amellyel a látogatót valamire rá szeretnéd venni. Pl: Kattints, töltsd ki, iratkozz fel.

CT – Click-Through

Átkattintások száma

CTR – Click-Through Rate

Az áttkattintások száma osztva a megjelenítések számával

CPC – Cost Per Click

Hirdetések átkattintás költsége

C2C

Consumer-to-Consumer – Olyan értékesítési mód, ahol vásárló értékesít vásárlónak.

Csali

A csali egy olyan marketing eszköz, amit arra használunk, hogy a weboldalunk látogatói megadják valamilyen elérhetőségüket, leggyakrabban az e-mail címüket. Az értékesítési tölcsér első konverziója a csali igénylése.

Display

Képes vagy videós hirdetési forma

Dm levél

Nem személyes eladás, hanem közvetlen levélben történő megkeresés. Az utóbbi időben erősen felváltotta az eDM, hiszen az sokkal egyszerűbb és olcsóbb megoldás, ám éppen emiatt egy jól megtervezett DM levéllel kitűnhetünk versenytársaink közül.

Etarget

Közép-Európában működő, kattintás alapú hirdetési modellt alkalmazó hirdetési rendszer. Magyarországon elsősorban a tartalmi hálózatos hirdetésekben erős, keresőhirdetések megjelentetésében szinte jelentéktelen.

Facebook

A Facebook amerikai alapítású közösségi portál, amely 2004. elején kezdte működését. Meghívás nélkül, egyszerű regisztrációval lehet bekerülni a rendszerbe.

Google Adsense

A Google AdSense egy, a Google Inc. által üzemeltetett online hirdetésközvetítő szolgáltatás, melynek elsődleges célja internetes reklámfelületek értékesítése. A szolgáltatás lényege, hogy a weboldal-tulajdonosok regisztráció után engedélyezhetik weboldalukon hirdetések megjelenítését. A rendszer fontos tulajdonsága, hogy az oldalon megjelenő hirdetések összefüggésben állnak az oldal szöveges tartalmával, így a hirdető cégek nagyobb hatékonyságot érhetnek el célzott reklámjaikkal.

Google Webmester Eszközök

A Google elérhetővé tesz egy olyan felületet a honlap tulajdonosok számára, ahol visszajelzést kaphatnak a saját weboldalukról, illetve néhány beállítást is el lehet végezni az eszköz segítésével. A szolgáltatás teljesen ingyenes, azonban regisztrációt igényel.

HIPI elv

A szolgáltatásmarketing legfontosabb elve.
  • H (heterogeneity) – Ingadozás:
A szolgáltató teljesítménye és az igénybe vevő által tapasztalt szolgáltatás természeténél fogva térben és időben változó (ingadozó). A heterogenitás az emberi tényező következménye. A szolgáltatások több-kevesebb elemét személyek nyújtják, ezek munkateljesítménye időben ingadozó, ezenkívül a többszemélyes szolgáltatások színvonala az egyes személyek eltérő képességei következtében térben is változó. A heterogenitás kockázata annál nagyobb, minél nagyobb a szolgáltatás “személyi aránya” a dolog tényezőkhöz képest.
  • I (intangibility) – Megfoghatatlanság:
A szolgáltatásról érzékszervi úton nem tudunk információt szerezni, mert nem tapintható, nem ízlelhető, nem szagolható, nem látható. Megismeréséhez a vevőnek át kell élnie a szolgáltatás igénybevételét (tapasztalati termék!)
  • P (perishability) – Romlékonyság:
A ma el nem fogyasztott szolgáltatás nem pótolható, “elveszett” forgalmat jelent (pl. szállodai férőhelyek). Azt is jelenti ez, hogy a szolgáltatás végterméke nem helyezhető el a készáruraktárban.
  • I (inseparability) – Elválaszthatatlanság:
A szolgáltatás nyújtása és felhasználása időben és térben elválaszthatatlan egymástól, azaz a termelés és a fogyasztás egy időben megy végbe a szolgáltató frontszemélyzete és az igénybe vevő jelenlétében. Az igénybe vevő a szolgáltatási folyamatban aktívan részt vesz.

HTML

A HTML egy leíró nyelv, melyet weboldalak készítéséhez fejlesztettek ki, és mára már internetes szabvánnyá vált.

Instagram

Az Instagram egy közösségi hálózat, amely fényképek és rövid videók okostelefonon történő megosztásán alapul. A felhasználók fényképeket és videókat tölthetnek fel, amelyeket különböző művészi hatású effektekkel/szűrőkkel láthatnak el, feliratozhatják, beállíthatják a készítés helyét, majd ezt követően megoszthatják másokkal.

Kizáró kulcsszó

A kizáró kulcsszavakkal kizárhatsz bizonyos keresési kifejezéseket a kampányokból, így csak azokra kulcsszavakra összpontosíthatsz, amelyek az ügyfelek számára fontosak. Az így elért pontosabb célzással azoknak a felhasználóknak jelenítheted meg a hirdetést, akiket valóban érdekel, ezzel pedig javíthatod a befektetés megtérülését.

Konverzió

Egyértelműen meghatározható, látogatótól származó cselekedet, ami számunkra értékkel bír: feliratkozás, kérdőív kitöltés, vásárlás.

Kvalitatív kutatás

Ez egy hosszabb kutatás, amikor a célunk az összefüggések feltárása. Ilyen például a mélyinterjú vagy a fókuszcsoport vizsgálat.

Kvantitatív kutatás

A kvantitatív kutatás, rövidebb jellegű, számszerű adatok megszerzésére törekszik. A kutatás eredményeiből általában statisztikai elemzéseket szoktunk csinálni. Ilyen például a kérdőíves megkérdezés.

Landing page

Az adott honlapnak azon aloldala, ahova a potenciális vásárló a hirdetésünkre való kattintás után megérkezik. A landoló oldal egyedüli célja a konverzió kiváltása, amely lehet vásárlás, feliratkozás stb. A landoló oldal úgy épül fel, hogy a lehető legmagasabb konverziós arányt teljesítse.

Lead

Azok a látogatók, akik már a vásárlás előtti fázisban vannak, érdeklődnek a szolgáltatásunk/termékünk iránt és teljesítették is a lead gyűjtő konverziónkat, ami lehet egy esettanulmány letöltése, visszahívás kérése, kuponkód letöltése stb.

Linkedln

A LinkedIn a világ legnagyobb üzleti közösségi hálózata. A LinkedIn üzleti kapcsolatok létesítésére épít.

Linképítés

Olyan keresőoptimalizálási stratégia, amely során a cél, hogy minél több külső hivatkozás mutasson a weboldalra, ezzel előkelőbb helyre juttatva oldalunkat a Google organikus találatai között.

Marketing

A marketing definiálása még a szakértőknek is gyakran fejtörést okoz, ahány szakkönyv, annyi megfogalmazás. A mi olvasatunkban a marketing egy olyan komplex háttérmunkát jelent, mely a legoptimálisabb eszközökkel támogatja a vállalkozást céljai elérésében. Ilyen célok lehetnek például az értékesítésösztönzés, brandépítés, új munkatársak bevonzása stb.

Marketing mix (4P)

Marketingeszközök összessége, melyeket a vállalat célkitűzései elérésére használ az adott piacon. termék (product) ár (price) hely (place) promóció (promotion) Szolgáltatások esetében kiegészül még 3P-vel, így lesz 7P: emberi tényező (people) tárgyi elemek (physical evidence) folyamat (process)

Marketing outsourcing

Szó szerinti jelentése, kiszervezés. Sok esetben egy vállalkozás sokkal jobban jár, ha bizonyos tevékenységeit (például marketing) kompletten kiszervezi egy külsős ügynökségnek, aki megfelelő technikai háttérrel és kompetenciával rendelkezik ahhoz, hogy a szóban forgó tevékenységet elvégezze.

Mélyinterjú

Egy kvalitatív kutatás, amelyben van egy kérdező és egy válaszadó. Lényege, hogy a szövegből releváns tartalmat nyerjen ki a kérdező, és ezáltal új következtetésekre jusson.

Upsell

Azt az értékesítési tevékenységet jelenti, amikor egy bizonyos termék vagy szolgáltatás megvásárlásának pillanatában az eladó megpróbálja rávenni a vevőt egy hasonló, de magasabb értékű verzió megvásárlására.

UV – Unique Visitor

Egyedi látogató. Ha valaki többször is letölti az oldalt, ebbe a mutatóba csak egyszer számít bele.

PageRank

Google titkos, egyedi képelte, ami alapján meghatározható egy weboldal értéke. Arra épül, hogy mennyi és milyen minőségű oldalak hivatkoznak a miénkre.

Piackutatás

A piackutatás egy olyan közgazdaságtani vizsgálat, amely egy-egy konkrét üzleti cél érdekében végez adatgyűjtést illetve elemzést.

Pinterest

A Pinterest egy amerikai közösségi képmegosztó weboldal. A szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a regisztrált felhasználók témák szerint rendezetten fényképeket osszanak meg egymással.

Pop-up

Felugró ablak. Weboldal megtekintésekor vagy bezárásakor megjelenő böngészőablak, amely legtöbbször valamilyen reklám megjelenítésére szolgál.

Public Relations (PR)

Olyan előre megtervezett tevékenység, amelynek célja a vállalat és munkatársak, partnerek, beszállítók közötti kapcsolat ápolása és a hírnév gondozása.

PPC hirdetések

A PPC (pay per click) hirdetések sajátossága, ahogy a neve is mutatja, hogy a hirdetésre való kattintásért történik a hirdetési díj felszámítása. Legnépszerűbb PPC hirdetési rendszer a Google Adwords illetve a Facebook ilyen típusú hirdetései.

Primer kutatás

Egy olyan kutatási módszer, amikor magunk kutatjuk fel az adatokat. Előnye, hogy mi gyűjtöttük az adathalmazt, így megbízható forrásnak számít. Hátránya, hogy időigényes.

ROI – Return On Investment

Megtérülés. Képlete: (bevételek – kiadások) / kiadások

RSS

Az RSS mozaikszó, a Really Simple Syndication, vagyis nagyon egyszerű hírmegosztást jelenti. Bizonyos oldalak RSS feed-et, hírfolyamot használnak, melyekre RSS hírolvasóval fel lehet iratkozni. Nem kell végig látogatni minden egyes weboldalt, csupán elég a hírolvasót áttekinteni, ahol olvasható egy új cikk, így egyetlen felületen látható több oldal tartalma.

Sales Promotion

Jelentése: eladásösztönzés. Nem a termékhez, illetve annak funkciójához kapcsolódik, hanem egyéb előnyök kilátásba helyezésével ösztönzi a vásárlót. Célja, a nagy volumenű vásárlások elősegítése és a gyors döntések segítése. (kuponok, hűségprogramok, időszakos kedvezmények)

Sales oldal

A honlap olyan oldalda, amelynek egyetlen célja az eladás. Termékleírás, referenciák, termékekkel kapcsolatos kérdések és válaszok, árak és űrlap a megrendeléshez.

SEO vagy keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weblap keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítását jelenti. A keresőoptimalizálás összetett folyamatának lényege, hogy weboldalunk a számunkra legrelevánsabb kulcsszavakra történő keresésekre előkelő helyen jelenjen meg a Google-ban.

STEEP analízis

A STEEP analízis az alábbi szavakból összeállt mozaikszó: Social-társadalmi környezet, Technological – technológia környezet, Economic – gazdasági környezet, Ecological – természeti környezet, Political – politikai és jogi környezet. Az analízis célja, hogy a marketinget befolyásoló tényezőkről átfogó képet nyújtson, és ezzel segítse a marketing-folyamatok tervezését. A vállalatok környezete két nagy csoportra bontható, úgy, mint mikro- és makrokörnyezet. A STEEP analízist a makrokörnyezet elemzéséhez használják, míg a mikrokörnyezetet a SWOT (magyar mozaikban GYELV) analízissel vizsgálják.

SWOT analízis

Az egyik legszélesebb körben használt marketing elemzési eszköz a SWOT analízis (SWOT elemzés, GYELV mátrix néven is ismert), amely mintegy puzzle darabokból segít összeállítani a helyzetelemzést egy-egy vállalkozás marketing stratégiai tervéhez. S mint Strenghts – Erősségek W mint Weaknesses – Gyengeségek O mint Opportunities – Lehetőségek T mint Threats – Veszélyek (fenyegetések)

Szegmens

Rész, darab. A marketingben a piac azon része, amely résztvevőinek hasonló keresleti igényei vannak.

Szekunder kutatás

Olyan kutatási módszer, amikor meglévő adatokból kutatunk. Előnye, hogy időt spórolunk, hátránya, hogy az adatok ismeretlen forrásból kapjuk illetve, hogy elavultak lehetnek.

Youtube

A YouTube videómegosztó webhely, ahol a felhasználók videoklipeket tölthetnek fel és nézhetnek meg.