Sikeres kampányok márkanév nélkül

Amikor marketingről és brandépítésről van szó, a legtöbb cégtulajdonos abban látja a siker kulcsát, hogy a lehető legtöbbször, a legnagyobb méretben szerepelteti cégnevét és logóját. Vannak azonban olyanok, akik szembe mennek a „logikusnak tűnő gyakorlattal” és az elképesztően erős reklámzajból másként igyekeznek kitűnni.

A magyar reklámtörténelemben számon tartunk néhány nagyon erős és utólag is igen hatékonynak bizonyuló olyan kampányt, ahol a kampány első, bevezető szakaszában a márkanevet egyáltalán nem jelenítették meg. Első hallásra ijesztő lehet a gondolat, hogy hatalmas összegeket fektessünk olyan megjelenésekbe, ahol még csak a nevünk sem szerepel, azonban az alábbi példák bizonyítják, hogy ha jól csináljuk, éppen ez lehet a kampányunk ereje. Miért?

Mert egy ilyen kampány felkelti a figyelmünket és gondolkodásra késztet bennünket, felébreszti a kíváncsiságunkat, ezáltal pedig könnyen megjegyezhetővé teszi a promóciót, ezzel együtt pedig a később felfedett márkát is.

Íme 3 remek példa erre az elmúlt, több mint 30 évből:

Müszi

 

A ’80-as években az egész országot az a kérdés foglalkoztatta, hogy mi az a „müszi”. A reklám pár másodperces volt, egy kalapos úr lépett a képbe, levette a kalapját, csettintett, majd annyit mondott, hogy Müszi. Mindenki erről beszélt, meg akarták fejteni, hogy mit is jelent.

Idővel pár képkockát hozzávágtak a reklámhoz, és kiderült, hogy a furcsa TV reklám szoftver kötvényt volt hivatott népszerűsíteni a Mezőgazdasági Ügyvitel-Szervezés Iroda jóvoltából.

Bibibí

marketing brandépítés reklám kampány tervezés

 

A 2000-es évek elején futott Pannon GSM új feltöltőkártyás mobiltarifa-családját, a BEE-t (később Djuice) népszerűsítő reklámhadjáratáról sokáig senki sem tudta, hogy melyik céghez tartozik. Ezekben a pár másodperces, rajzolt spotokban sokáig még egy mondat sem hangzott el, csak a jól ismert „bibibí”.

  A fű zöld, az ég kék

marketing brandépítés reklám kampány tervezés

marketing brandépítés reklám kampány tervezés

 

2012-ben akármerre néztünk olyan óriásplakátokat láttunk, amelyek azt állították, hogy a fű zöld, az ég meg kék. Megindult a találgatás, hogy vajon mit akarnak ezzel mondani és ki az az „idióta”, aki erre milliókat áldoz. Néhány héttel később a plakátok kiegészültek a márkával, a csattanóval: Az RTL kettő, így üzenve nekünk, fogyasztóknak, hogy az RTL kettő ugyanolyan alap, mint a korábbi állítások.

Válogatásunkban szándékosan régi kampányokat elevenítettünk fel, hogy ezzel is igazoljuk, bizony ezekre sok év távlatából is kiválóan emlékszünk. Tudtok még hasonlókat, akár frissebbeket is feleleveníteni?